ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στον «αέρα» η κατοχύρωση των Μακεδονικών προϊόντων

Στο…ράφι, χωρίς να έχει βρεθεί κοινός τόπος παραμένει η διευθέτηση των εμπορικών σημάτων μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, με την γειτονική χώρα να παίζει καθυστερήσεις.

Η διαμάχη για την κατοχύρωση του σήματος «Macedonia the Great», που λάνσαρε ο ΣΕΒΕ το Νοέμβριο του 2019 για να συνοδεύει τα μακεδονικά προϊόντα και υπηρεσίες στις διεθνείς αγορές, θα κριθεί στις δικαστικές αίθουσες.

Στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 4.000 εταιρείες που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία» για να περιγράψουν τα προϊόντα τους (το «Macedonia» συναντάται σε 182 εµπορικά σήµατα). Το ζήτημα αφορά τα εμπορικά ονόματα κυρίως αγροτοδιατροφικών προϊόντων, αλλά και επωνυμίες εταιρειών που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία», «Μακεδονικός» και έχουν παρουσία στο εξωτερικό. Προϊόντα όπως οι πιπεριές Φλωρίνης, γνωστές ως «μακεδονικές πιπεριές», το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, η φέτα, ο μακεδονικός χαλβάς και τα φασόλια Πρεσπών έχουν γίνει γνωστά χάρη στους Έλληνες παραγωγούς ως μακεδονικά προϊόντα.

«Θα επιμείνουμε στην κατοχύρωση του Μακεδονικού σήματος»

«Στον ΣΕΒΕ δεν έχουμε πειστεί για τις καλές προθέσεις εφαρμογής της Συμφωνίας των Πρεσπών από την πλευρά του γειτονικού κράτους. Διακρίνουμε μία παρελκυστική πολιτική από τους φορείς που χρησιμοποιούν τα εμπορικά σήματα με το όνομα ‘Μακεδονία’ και ‘Μακεδονικά προϊόντα’ υποστηρίζοντας ότι δεν έχουν σχέση, δήθεν, με το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, δεν χρηματοδοτούνται ούτε επιδοτούνται από αυτό, και άρα δεν υπόκεινται στις διαδικασίες εφαρμογής της Συμφωνίας. Επενδύσαμε στην κατοχύρωση του Μακεδονικού σήματος στο Alicante της Ισπανίας σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, και είδαμε ιδίοις όμμασι τις προσπάθειες του γειτονικού κράτους να ναυαγήσει αυτή η προσπάθεια, με συμβούλους και συμμάχους του εντός και εκτός της χώρας αυτής. Ωστόσο ο ΣΕΒΕ θα επιμείνει. Και σε αυτήν την προσπάθεια θα έχει σύμμαχο τον ΣΒΕ, ο οποίος με την υπερ-εκατονταετή ιστορία του και την εμπειρία του στο χώρο των εμπορικών σημάτων, κατέθεσε ως κοινωνικός εταίρος στο ΕΠΑνΕΚ ειδικό πρόγραμμα προώθησης του σήματος ‘MACEDONIA THE GREAT’ του ΣΕΒΕ σε όλο τον κόσμο», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος.

«Οι παραγωγικοί φορείς της Μακεδονίας ενώνουν τις δυνάμεις τους και διεκδικούν τα αυτονόητα. Δεν χαρίζουν τίποτα και σε κανέναν. Διεκδικούν την μακεδονική ταυτότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που εξάγουν πάνω από 100 χρόνια σε όλη την υφήλιο. Ας μην ξεχνάμε ότι το συλλογικό αυτό σήμα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό μοχλό περαιτέρω ανάπτυξης της εν λόγω γεωγραφικής περιοχής, να ενώσει και να πολλαπλασιάσει το αποτέλεσμα των προσπαθειών διαφήμισης και μάρκετινγκ των μελών του ΣΕΒΕ που συμμετέχουν σε αυτό. Και φυσικά θα συνδέσει στη συνείδηση των καταναλωτών στις αγορές αυτές την Μακεδονία με την Ελλάδα. Σαν μακεδονικά προϊόντα της ελληνικής γης έγιναν γνωστά και έτσι θα συνεχίσουν. Τα κληρονομήσαμε από τις προηγούμενες γενεές και σήμερα απλά τα διαχειριζόμαστε εκ μέρους των επόμενων ελληνικών μακεδονικών γενεών που έρχονται. Δεν θα μας συγχωρήσουν καμία ολιγωρία», διαμηνύει.

«Περνάμε στο επόμενο στάδιο οικονομικής συνεργασίας»

«Οι Ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει στη γειτονική χώρα, αποτελούν έναν από τους βασικούς αγωγούς μεταφοράς τεχνογνωσίας, νέων τεχνολογιών και επιχειρηματικής κουλτούρας, επιτρέποντας έτσι στο τοπικό παραγωγικό σύστημα να αναβαθμιστεί και να προσαρμοστεί στις ανάγκες των προηγμένων δυτικών αγορών», σημειώνει o πρόεδρος του ΣΒΕ, Αθανάσιος Σαββάκης.

«Παρά τη δύσκολη δεκαετία που βίωσε η ελληνική οικονομία, η Ελληνική παρουσία στη Βόρεια Μακεδονία παραμένει ισχυρή, με το απόθεμα των Ελληνικών άμεσων επενδύσεων να ξεπερνά τα €535 εκατ., αποτελώντας τον τρίτο σημαντικότερο επενδυτή στη χώρα. Η ισχυρή ελληνική παρουσία στη Βόρεια Μακεδονία είναι η φυσική εξέλιξη της δραστηριοποίησης των ελληνικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια κατά τα τελευταία 30 σχεδόν χρόνια. Το άνοιγμα των αγορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης βρήκε τις Ελληνικές επιχειρήσεις έτοιμες να προσφέρουν υπηρεσίες και προϊόντα υψηλού επιπέδου σε ανταγωνιστικές τιμές», προσθέτει.

«8 στις 10 σημαντικότερες Ελληνικές επενδύσεις στη Βόρεια Μακεδονία αφορούν επενδύσεις στον δευτερογενή τομέα, δηλαδή στη βιομηχανία και τη μεταποίηση. Το στοιχείο αυτό αποδεικνύει ότι η επιχειρηματική δραστηριοποίηση των Ελληνικών επιχειρήσεων στη γείτονα χώρα δεν αποτέλεσε κίνηση αποκόμισης βραχυπρόθεσμου κέρδους, αλλά αποδείχθηκε ότι αποτελεί μακροχρόνια δέσμευση στην ξένη αγορά, με μόνιμη στόχευση την προοπτική διασύνδεσης των δραστηριοτήτων στις δύο χώρες. Αυτό το στοιχείο επιβεβαιώνεται και από τη ροή των άμεσων ξένων επενδύσεων από την Ελλάδα προς τη Βόρεια Μακεδονία, όπου κατά το 2017 διαμορφώθηκε σε 30,6 εκατ. ευρώ, ακολουθώντας μια αντίστοιχα σημαντική εισροή κατά το 2015, όπου οι ελληνικές επενδύσεις ξεπέρασαν τα 48,5 εκατ. ευρώ, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην τρίτη θέση ως προς τις ροές των άμεσων ξένων επενδύσεων», επισημαίνει. 

«Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες και πλέον επιτυχούς Ελληνικής δραστηριοποίησης στη Βόρεια Μακεδονία, περνάμε σταδιακά στο επόμενο στάδιο οικονομικής συνεργασίας. Η διάχυση του αναπτυξιακού αποτελέσματος που έχει η ολοκλήρωση των μεταφορικών υποδομών στη χώρα μας, και ιδίως των λιμενικών υποδομών και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, με βεβαιότητα θα έχουν θετική επίδραση στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της γειτονικής χώρας. Το γεγονός αυτό επιταχύνει παράλληλα και την πορεία ενσωμάτωσης της Βόρειας Μακεδονίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η προοπτική ενσωμάτωσης της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ με βεβαιότητα θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη, τόσο για την εγχώρια επιχειρηματικότητα όσο και για ξένους επενδυτές που αναζητούν νέες αγορές», υποστηρίζει.

«Να καταγγέλλουμε ενέργειες παραβίασης της Συμφωνίας»

«Η Συμφωνία των Πρεσπών ήρθε ως διπλωματική λύση που «κατεύνασε τα πνεύματα» και αυτό διευκόλυνε την προώθηση συνεργασιών μεταξύ της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας σε πολλά επίπεδα. Δυστυχώς, όμως, όπως είχαμε επισημάνει από την πρώτη στιγμή, το κείμενο της Συμφωνίας χαρακτηρίζεται από πολλές ασάφειες. Για το λόγο αυτό, στην πράξη προκύπτει μια σειρά προβλημάτων που τα συναντούμε στην καθημερινότητά μας. Επιπλέον, επικρέμεται πάντα ο γενικότερος κίνδυνος της μη τήρησης όρων που μπορεί να περιλαμβάνονται σε κάθε συμφωνία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, παρατηρείται μια συστηματική και ενδεχομένως εσκεμμένη παράλειψη του γεωγραφικού προσδιορισμού σε πολλές ονομασίες, όπως προϊόντων και εμπορικών επωνυμιών. Όσον αφορά στη χρήση του όρου «Μακεδονία» και παραγώγων του σε εμπορικές επωνυμίες και σήματα έχουμε παρατηρήσει, δυστυχώς, να δημιουργούνται προβλήματα παραπλάνησης των αγοραστών σε τρίτες χώρες ακόμη και τον αποκλεισμό ελληνικών επιχειρήσεων και προϊόντων από εκθέσεις του εξωτερικού, τη στιγμή μάλιστα που αυτές χρησιμοποιούσαν τον όρο «Μακεδονικό» από πολλών ετών. Τα θέματα αυτά έχουν τεθεί υπ’όψιν των ελληνικών αρχών και έχουν μεταφερθεί και στην κυβέρνηση της γειτονικής χώρας, σε όλα τα επίπεδα, αλλά δυστυχώς παρατηρείται κωλυσιεργία από την άλλη πλευρά. Το ΕΒΕΘ έχει ασχοληθεί συστηματικά με το ζήτημα αυτό και το παρακολουθεί στενά. Από την πρώτη στιγμή συμβουλεύσαμε τις ελληνικές επιχειρήσεις που κάνουν χρήση του όρου «Μακεδονία» και παραγώγων του σε εμπορικές ονομασίες, προϊόντα και σήματα να σπεύσουν να τον κατοχυρώσουν στους αρμόδιους φορείς», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Ιωάννης Μασούτης.

«Φοβάμαι ότι το πρόβλημα της εσκεμμένης αποφυγής της λέξης «Βόρεια» δηλαδή του όρου γεωγραφικού προσδιορισμού θα συνεχίσει να μας ταλαιπωρεί και θα πρέπει η χώρα μας να συνεχίσει να καταγγέλλει σε αυστηρό τόνο τέτοιες ενέργειες και πρακτικές που παραβιάζουν τη Συμφωνία. Μέσα από τις συνεχείς πιέσεις σε διπλωματικό επίπεδο, στο πλαίσιο της καλής γειτονίας, έχουμε καταφέρει, έστω και καθυστερημένα, να αλλάξει η ονομασία του Επιμελητηρίου στα Σκόπια το Μάρτιο 2021 σε Οικονομικό Επιμελητήριο της Βόρειας Μακεδονίας», καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στη “ΜτΚ” στις 27 Ιουνίου 2021

logo podas