ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η Ένωση Γονέων Κατερίνης για τις “αστοχίες” της τηλεεκπαίδευσης “στη βάση της κοινής λογικής”

Στις “αστοχίες” της τηλεεκπαίδευσης αναφέρεται με ανακοίνωσή της η Ένωση Γονέων της Δημοτικής Ενότητας Κατερίνης καταθέτοντας τις δικές της προτάσεις “στη βάση της κοινής λογικής” όπως σημειώνει χαρακτηριστικά.

Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης:

Έχουν περάσει δύο μήνες, από την εφαρμογή της υποχρεωτικής τηλεκπαίδευσης, με την καταχώρηση απουσιών για τους μαθητές που δεν είναι διαδικτυακά παρόντες. Είναι, όμως, όντως απόντες οι μαθητές ή συμβαίνει να μην έχουν πολλοί από αυτούς, εξασφαλίσει τις κατάλληλες συνδέσεις? Ή σε κάποιες οικογένειες δεν υπάρχει επαρκής εξοπλισμός ώστε να παρακολουθούν ταυτόχρονα δύο ή περισσότερα παιδιά παράλληλα με τους γονείς που εργάζονται εξ’ αποστάσεως? Ή ακόμα υπάρχουν οικογένειες με χαμηλό εισόδημα που αδυνατούν πλήρως να παρέχουν τη στοιχειώδη υποδομή στα παιδιά τους ώστε να τα στέλνουν σε σπίτια συμμαθητών τους (όταν υπάρχει τέτοια προσφορά) για να συμμετέχουν κι αυτά ως φιλοξενούμενα στην τηλεκπαίδευση, με τον κίνδυνο της διασποράς του ιού να ελλοχεύει?  Αναρωτήθηκε κανείς από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για την απάντηση στα ερωτήματα αυτά? Για την Ένωση Γονέων οι απαντήσεις είναι γνωστές.  

Αυτό που πραγματικά συμβαίνει, είναι υπερφόρτωση του δικτύου που οδηγούν σε ταχύτητες απελπιστικά αργές, προβλήματα στον ήχο, διακοπή της σύνδεσης. Παρ’ όλ’ αυτά, η παράδοση της διδακτέας ύλης προχωρά ωσάν να μην υπάρχουν κενά από την περσινή χρονιά, οι απουσίες καταχωρούνται κανονικά, ξεκίνησαν τα διαγωνίσματα ενώ θα διεξαχθούν και εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Το να θεωρηθεί η ύλη διδακτέα και απαιτητή, σε μια σουρεαλιστική αντίληψη της πραγματικότητας, θα είναι έμμεση ενίσχυση της παραπαιδείας για όποιον γονέα μπορεί να ανταποκριθεί και σε αυτήν την «ατομική ευθύνη» που του αποδίδεται».    Και σε όλη αυτήν την νέα διαδικτυακή «κανονικότητα», συνθλίβονται παιδικές ψυχές που είτε το διαδίκτυο τα «πετά έξω» από το «δωμάτιο», είτε δεν ακούν είτε δεν ακούγονται. Και στο τέλος, αυτής της «εκπαιδευτικής» διαδικασίας αυτοί που θα αξιολογηθούν τελικά, είναι οι γονείς, ως προς την οικονομική δυνατότητα και τις ειδικές γνώσεις τους, ώστε να εξασφαλίζουν στα παιδιά τους τις συνθήκες και την υποδομή για την απρόσκοπτη και αδιάλειπτη μαθητεία τους. Ο βαθμός τους θα είναι ανάλογος της τσέπης τους.

Η εξασφάλιση όμως, ισότιμης πρόσβασης στην Παιδεία, είναι αποκλειστική ευθύνη και συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας. Και στην κατεύθυνση αυτή, έστω και τώρα – αφού, η εξέλιξη της πανδημίας δεν επιτρέπει ευοίωνες προβλέψεις για το πότε θα επιστρέψουμε στη δια ζώσης εκπαίδευση αλλά και ποιος ξέρει αν χρειασθεί και στο μέλλον – θα πρέπει να βρεθούν λύσεις. 

Η Ένωση Γονέων, έχει επισημάνει, από καιρό, τις αστοχίες της τηλεκπαίδευσης κι έχει αιτηθεί, μεταξύ άλλων, την    εξασφάλιση απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού, για κάθε μαθητή, ανεξαρτήτως κοινωνικών και οικονομικών κριτηρίων, για όσο καιρό θα διαρκεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. 

Το εκπτωτικό κουπόνι των 200 Ευρώ που εξήγγειλε η κυβέρνηση αφορά οικογένειες χαμηλού οικογενειακού εισοδήματος. Ας δεχθούμε ότι, η οικονομική κατάσταση της χώρας, αυτό επιτρέπει. Ωστόσο, αναρωτιόμαστε για το αν υπάρχει περιθώριο ώστε να ενισχυθούν ακόμα περισσότερες οικογένειες, με εξορθολογισμό των δαπανών για την Παιδεία δεδομένης της κατάστασης όπως έχει διαμορφωθεί τα δύο τελευταία σχολικά έτη. 

Ειδικότερα αναφερόμαστε στις δαπάνες για το πρόγραμμα των σχολικών γευμάτων του ΟΠΕΚΑ. Σύμφωνα με τον ιστότοπο του Κ.Η.Μ.Δ.Η.Σ, το ύψος της συνολικής αξίας των σχετικών πιστώσεων, για το μεν σχολικό έτος 2019 -2020 ανερχόταν στα 42.111.923,89 €, ενώ για το σχολικό έτος 2020-2021 σε 42.111.923,89€.  Η νομική βάση των συμβάσεων αυτών, είναι η 2014/24/ΕΕ Οδηγία περί «δημοσίων προμηθειών» γενικά που εξυπηρετούν τη στρατηγική για «έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη». Και ενώ τα σχολεία σε όλη τη χώρα είναι κλειστά, εκδόθηκε τον Οκτώβριο 2020 εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας, (Φ.14/ 144317/ΦΜ/ 145399/Δ1) προς τις Γενικές Δ/νσεις Α΄και Β’ Εκπαίδευσης, για την υπόδειξη νέων ενδιαφερόμενων σχολικών μονάδων για την υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος.

Τον Νοέμβριο δε, η Υφυπουργός κ. Ζαχαράκη εξηγεί μέσω της σελίδας του υπουργείου, την προαναφερόμενη εγκύκλιο, αφού «μετά από ανάλυση και εξορθολογισμό των δεδομένων που συλλέχθηκαν καταγράφηκαν 33.938 αδιάθετα γεύματα τα οποία θα προσφερθούν σε επιπλέον δικαιούχους μαθητές καθημερινά(?)… Με σκοπό την πλήρη αξιοποίηση του προγράμματος και την κάλυψη όλων των δυνητικών δικαιούχων, ώστε να ωφεληθούν περισσότερες οικογένειες». Τι είναι αυτό που μας διαφεύγει? Γνωρίζει το Υπουργείο πότε θα επιτραπεί το άνοιγμα των σχολείων και δρομολογεί την υλοποίηση του προγράμματος για το τρέχον έτος, με την αξιοποίηση των μέχρι σήμερα αδιάθετων γευμάτων? Τη στιγμή που άλλες είναι οι πραγματικές ανάγκες των μαθητών?

Δεν θα ήταν προτιμότερο, δεδομένου ότι, ο σκοπός των συμβάσεων για τα σχολικά γεύματα, έχει ματαιωθεί επ’ αορίστω, να καταγγελθούν μονομερώς οι συμβάσεις αυτές για λόγους ανωτέρας βίας? Δεν θα μπορούσε να γίνει ακολούθως, ανακατανομή των πιστώσεων όλων των προαναφερόμενων συμβάσεων σε άλλον Κ.Α.Ε. εντός της μείζονος κατηγορίας δαπανών του Λογαριασμού Προνοιακών Παροχών και Κοινωνικών Υπηρεσιών?

Δεν θα ήταν προτιμότερο να γίνει ανοιχτός διαγωνισμός για την αγορά τάμπλετ, έστω, (στην πλέον συμφέρουσα τιμή) και τη χορήγησή τους στους μαθητές, συνυπολογιζόμενων των 112εκατ. (του προαναφερόμενου voucher) και των 84εκατ. των σχολικών γευμάτων (για τα σχολικά έτη 2019-2020 και 2020-2021)?

Κυρίες, κύριοι

Σας θέτουμε αυτές τις σκέψεις/προτάσεις, στη βάση της κοινής λογικής. Μένει να αξιολογηθούν ως προς το εφικτό της υλοποίησής τους. Δεδομένου ότι, η πανδημία τώρα εξελίσσεται στη χώρα μας, η κατάσταση απαιτεί, έστω και τώρα, ευελιξία και άμεσες λύσεις. Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας να σταθεί, επιτέλους, με τη δέουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα στην πραγματική του διάσταση. Περιμένουμε από εσάς, να ανταποκριθείτε ομοίως, στον θεσμικό σας ρόλο. Να αναδείξετε την υφιστάμενη κατάσταση της 8μηνης τηλεκπαίδευσης, ως έχει, ώστε να παρθούν ρεαλιστικές και αποτελεσματικές, αποφάσεις από την Πολιτεία. Είναι ευθύνη όλων μας, να υπερασπιστούμε το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης όλων στην Παιδεία.  

logo podas