ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η Κεντρική Μακεδονία ρίχνει φως στο ιστορικό της παρελθόν

Συνέδριο για τον «Σκοτεινό Τουρισμό» (Dark Tourism) με στόχο να «φωτιστούν τα σκοτάδια του χθες» πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 35ης έκθεσης τουρισμού Philoxenia και της έκθεσης ξενοδοχειακού εξοπλισμού Hotelia

Πολύκαστρο – Βρετανικό Κοιμητήριο

Στην κεντρική Μακεδονία υπάρχει ισχυρό το αποτύπωμα των πολέμων (Βαλκανικοί Πόλεμοι, το Μακεδονικό Μέτωπο στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος) και μνημεία όπως η Εβραϊκή Κοινότητα της Θεσσαλονίκης, τα κοιμητήρια Ζέιτελνικ στη Θεσσαλονίκη, τα κοιμητήρια της Βρετανικής Κοινοπολιτείας σε όλη την Κεντρική Μακεδονία, το μνημείο της Δοϊράνης, η Γραμμή Μεταξά, τα διάφορα μουσεία (Πολεμικό Μουσείο, Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, Στρατιωτικά Μουσεία κ.ά.), τα οποία εμπλουτίζουν θεματικά το τουριστικό προϊόν της Περιφέρειας, ως σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος, ενώ σημαντική είναι και η βιωματική προσέγγιση που προσφέρεται μέσα από «Dark experiences», αναπαραστάσεις μαχών ή όπως η γνωριμία με το θωρηκτό Αβέρωφ, το οποίο βρέθηκε για ένα μεγάλο διάστημα στη Θεσσαλονίκη, όπως ανέφερε ο τομεάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Θάνος. Βλέποντας το ενδιαφέρον που υπάρχει όχι μόνο από άτομα που αγαπούν την Ιστορία αλλά και από απόγονους ανθρώπων που έπεσαν στη μάχη, η Σοφία Μπουρνατζή, τουριστικός πράκτορας, μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο σε συνεργασία με την Περιφέρεια, προσπάθησαν να δημιουργήσουν το τουριστικό προϊόν για το Salonica Front (Μετωπο της Θεσσαλονίκης) και δημιούργησαν την καμπάνια για τα μνημεία του Παγκοσμίου Πολέμου. Όπως είπε, «χρειάζονται λεπτοί χειρισμοί και σεβασμός για να εντάξεις έναν προορισμό στον τουρισμό που είναι μια ψυχαγωγική δραστηριότητα».

Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να γίνει ακόμη και πρωτεύουσα του Dark Tourism στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπως επισήμανε ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών του ΠΑΜΑΚ, Βλάσης Βλασίδης. Ο καθηγητής αναφέρθηκε αναλυτικά στην πληθώρα μνημείων και στην ιστορία του τόπου σημειώνοντας τα γεγονότα που άφησαν το αποτύπωμά τους, όπως η αποχώρηση Ιταλών, Βουλγάρων, Τούρκων, η εξολόθρευση της εβραικής κοινότητας, η εγκατάσταση προσφύγων, η μεγάλη Πυρκαγιά της πόλης (1917), η κατοχή και ο εμφύλιος, η εσωτερική μετανάστευση, οι υποθέσεις Πολκ, Λαμπράκη, Παγκρατίδη κ.ά.

Τι είναι ο «σκοτεινός τουρισμός»

Η γνώση για τον «σκοτεινό τουρισμό», σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή του τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, Χρήστο Τσιρώνη, προέρχεται περισσότερο από τις δημόσιες αναφορές παρά από την επιστημονική ανάλυση. «Ασχολούμαστε με το θέμα τα τελευταία 20 χρόνια, αλλά ακόμη δεν έχουμε προλάβει να το μελετήσουμε επιστημονικά και σε βάθος», σημείωσε και προσέθεσε ότι ο «σκοτεινός τουρισμός» είναι η ανθρώπινη εμπειρία που συνδέεται με την καταστροφή, το μαρτύριο, τη φρίκη ή το πένθος. «Η ιστορικότητα, η συναισθηματική φόρτιση, η σύνδεση του τοπικού γεγονότος με το παγκόσμιο ενδιαφέρον και τέλος το στοιχείο της ιστορικής μελαγχολίας προκαλούν ενσυναίσθηση και συνδέονται με την αλυσίδα της μνήμης» ανέφερε ο κ. Τσιρώνης.

«Σήμερα στην Ευρώπη, νούμερο ένα τουριστικός προορισμός “σκοτεινού τουρισμού” είναι το Τσέρνομπιλ», όπως επισήμανε ο καθηγητής Τουριστικού Μάρκετινγκ και Κοσμήτορας της Σχολής Οικονομίας & Διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος Ευάγγελος Χρήστου. «Η ζωντανή παρακολούθηση πολέμου μέσω οργανωμένων εκδρομών στη Βηρυτό είναι το ακραίο παράδειγμα “σκοτεινού τουρισμού”, ενώ στον πρόσφατο πόλεμο της Ουκρανίας υπήρχαν επτά ταξιδιωτικά γραφεία, που προσέφεραν ανάλογες υπηρεσίες» δήλωσε ο ίδιος και συμπλήρωσε πως ο «σκοτεινός τουρισμός» δεν είναι ένα νέο τουριστικό προϊόν και είναι πολύ κερδοφόρο, καθώς οι εμπειρίες αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας. Παράδειγμα «σκοτεινού τουρισμού» είναι και το μπαλκόνι του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας στη Βερόνα, όπου εκεί το σκοτάδι φωτίζεται από μια ιστορία αγάπης, σύμφωνα με τον κ. Χρήστου.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ -ΜΠΕ