ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ

Οι νέοι φωστήρες

Οι νέοι φωστήρες
Άρθρο του Κοινωνιολόγου Γιώργου Παπαϊωάννου

Και ενώ το ζητούμενο, σε ό,τι αφορά στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι η προσαρμογή της στις ανάγκες του σήμερα.

Και ενώ το ζητούμενο είναι η διεκδίκηση συνδυαστικών γνώσεων, που συνδέονται αμεσότερα με την καθημερινότητα του μαθητή, με την εισαγωγή της διαθεματικότητας.

Η αφομοίωση σημαντικών εννοιών και η προσαρμογή τους σε πρακτικά ζητήματα για την καλύτερη αντίληψη της πραγματικότητας.

Η προσέγγιση της γνώσης σαν μια αναζήτηση της ηδονής του συνδυασμού των στοιχείων και των πληροφοριών . Αλλά και η ηδονή της αναζήτησης και τελικά της κατανόησης.

Και ενώ το ζητούμενο είναι η μετατροπή του προφίλ και του περιεχομένου του εκπαιδευτικού από έναν άνυδρο διαχειριστή ενός στενού αντικειμένου σε μια πολύπλευρη, γοητευτική και εμπνευσμένη προσωπικότητα με διάθεση αποκαλυπτικού και ολιστικού φωτισμού των μαθησιακών στόχων.

Και ενώ το ζητούμενο είναι η απαλλαγή του σχολείου από ταξικές αγκυλώσεις και μεροληψίες αλλά και αναντίστοιχες εκπαιδευτικές πρακτικές, έκαναν ξανά την εμφάνιση τους οι γνωστοί φοβικοί εκπρόσωποι της “ελευθερίας” και της μούχλας απαιτώντας ξεδιάντροπα την “επιστροφή” στο οικείο τους “οικονομικολογικό μαντρί” των “1 + 1 = 2”, πολυδιάστατων συλλογισμών, οι οποίοι εντελώς βολικά δεν διαταράσσουν τις παγιωμένες και μονοσήμαντες αντιλήψεις τους για τα πράγματα.

Ομολογώντας, χωρίς τσίπα, μία ανεπάρκεια, για την οποία δεν νομίζω ότι όλοι οι “σύντροφοί” τους αναγνωρίζουν και συμμερίζονται, δείχνουν να μην αντιλαμβάνονται τις διαφορές και τις απαιτήσεις του χώρου όπου αναφέρονται ή και “εργάζονται” ακόμη από τις αντιστοιχίες της διαχείρισης ενός mini market.

Ανεξάρτητα απ’ την ποιότητα ή την όποια δομή των όποιων βιβλίων, που δεν πρέπει να αποτελεί τροχοπέδη για τον εκπαιδευτικό, αλλά εμπόδιο που παρακάμπτεται και μάλιστα εποικοδομητικά, δείχνουν τρομαγμένοι απ’ την προσπάθεια προσέγγισης σημαντικών κοινωνικών θεμάτων με έναν ευρύτερο και πιο φιλόδοξο γνωστικά τρόπο χαρακτηρίζοντάς την ως “κοινωνιολογίζουσα” (όπως λέμε φασίζουσα ή κομμουνιστικίζουσα).

Και έτσι παρελαύνουν διαρκώς ξεβράκωτοι αφού έχουν εξασφαλίσει ότι κανείς μπουκωμένος Ευαγγελάτος ή και Μπαμπινιώτης πρόκειται να αναφωνήσει την γύμνια τους.

Διαρρέουν φανταστικά σενάρια αλλαγής των αναλυτικών προγραμμάτων, εκτοξεύουν το επίπεδο  των απαιτούμενων υπονομεύοντας καθημερινά και με κάθε τρόπο τα προσφερόμενα για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια, την μάθηση, την καλλιέργεια στα γνωστά μέτρα και σταθμά, που αυτοί μπορούν να τα καταφέρουν αλλά αλλού, φαντάζομαι για ταξικά οφέλη.

Απορώ γιατί το “ΒΗΜΑ” και όλα τα  μέσα συμμετέχουν φερεφωνικά σε τέτοιες μικροπρεπείς στοχεύσεις αφού έχουν ξεχρεώσει προ πολλού. Εκτός κι αν υπάρχουν υπόλοιπα. Και να λάβουν και να υποστούμε.

Και για να επικαλεστώ την φοβερή ρήση-προσφορά της ιδεολογίας τους στην οικουμένη, ότι «τίποτε στον κόσμο δεν προσφέρεται δωρεάν», αυτοί γιατί επιμένουν μπροστά στα μάτια όλων και κυρίως των οπαδών τους να “βάφουν αυγά με πορδές”!

Είναι όμως κι όλα αυτά, μέρος της κοινωνικής πραγματικότητας και πρέπει να εξηγηθούν μέσα απ’ την υπέρβαση των συνθηκών που τα παράγουν και να καταπολεμηθούν παλλαϊκά γιατί αυτά όλα δεν είναι μια συνηθισμένη επίθεση αλλά ένας κίνδυνος αφανισμού πολιτιστικού και πολιτικού.

Όλα αυτά φυσικά μέσα σ’ ένα σχολικό περιβάλλον με εμπνευσμένους και πολυδιάστατους εκπαιδευτικούς με την ελπίδα τα παιδιά να αγαπήσουν την γνώση και να εισπράξουν χαρά και όχι σε ένα βασίλειο επιτηδευμένα κατασκευασμένου σχολαστικισμού που υπηρετούν ρέπλικες διοικητικών κάθε βαθμίδας και φοβικοί συμβουλάτορες με χαμένη ταυτότητα.

Η κοινωνική πραγματικότητα είναι που γεννάει την ανάγκη κατανόησης κειμένου, κατανόησης των μαθηματικών, των φυσικών επιστημών, αλλά και της οικονομίας, της εξουσίας και των επιδιώξεών της φανερών και κρυφών για να μπορεί όσο μπορεί η ζωή μας να γίνεται καλύτερη.

Πρωτίστως λοιπόν αυτήν την κοινωνική πραγματικότητα πρέπει να μελετούμε και να κατανοούμε, γιατί αποτελεί θεμελιώδη ανθρώπινη επιλογή, γιατί όλα τα προηγούμενα αποτελούν εκφάνσεις της και προϊόντα της και γιατί μέσα από την συστηματική ανάγνωση της θα αφουγκραστούμε τις νέες βελτιωμένες ανάγκες μας και θα οδηγηθούμε, με την συνδρομή όλων των επιστημών, σε καλύτερα επίπεδα αντίληψης, ύπαρξης και αυτοπραγμάτωσης.

Αυτό όμως στο σημερινό Ελληνικό σχολείο μοιάζει με Ουτοπία επιστημονικά και μεθοδευμένα κατασκευασμένη.

About the author

OM Newsroom

Σχολιάστε το άρθρο

Γράψτε εδώ το σχόλιο σας