ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Έρευνα από το Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) | Το 40% των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης “διψούν” για ρευστότητα – Ανεπαρκή τα μέτρα στήριξης

Έρευνα από το Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) | Το 40% των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης "διψούν" για ρευστότητα - Ανεπαρκή τα μέτρα στήριξης

Σχετική αναστροφή των πολύ αρνητικών τάσεων που καταγράφηκαν τέτοια εποχή πέρυσι – στην έναρξη της πανδημίας -συνεχίζοντας τη βελτίωση που είχε διαφανεί τον Σεπτέμβριο, αποτυπώνεται στην Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας “Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”, η οποία πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 2021.

Το παραπάνω εύρημα της Έρευνας αντικατοπτρίζεται τόσο στις προθέσεις των καταναλωτών όσο και, κυρίως των επιχειρήσεων.

Το Βαρόμετρο ΕΒΕΘ του Μαρτίου 2021 διεξήχθη από την εταιρεία ερευνών Palmos Analysis, εν μέσω της εξέλιξης του τρίτου κύματος της πανδημίας του κορονοϊού στη χώρα μας, το χρονικό διάστημα 22 – 31 Μαρτίου 2021 για τους καταναλωτές και το χρονικό διάστημα 30 Μαρτίου – 8 Απριλίου 2021 για τις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, οι καταναλωτές εξακολουθούν να διακατέχονται από εντονότατο προβληματισμό και απαισιοδοξία εν μέσω της συνεχιζόμενης επιδημίας του κορονοϊού και πλέον ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στο Νομό Θεσσαλονίκης διαμορφώνεται στις -34 μονάδες – με μικρή βελτίωση 7 μονάδων σε σχέση με τον περασμένο «Σεπτέμβριο 2020».

Η Έρευνα καταγράφει διατήρηση του κακού κλίματος μεταξύ των καταναλωτών, καθώς ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης εξακολουθεί να παραμένει σε έντονα αρνητικό έδαφος και πολύ μακριά από το -2 τον Σεπτέμβριο 2019 – το καλύτερο σημείο του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009 – στο -34 σήμερα.

Η ευφορία που ακολούθησε το αποτέλεσμα των Εθνικών Εκλογών του Ιουλίου και οδήγησε την καταναλωτική εμπιστοσύνη πολύ κοντά σε επίπεδα «αισιοδοξίας», έχει δώσει πλέον τη θέση της στον έντονο προβληματισμό και την ανησυχία σε σχέση με την επόμενη μέρα της επιδημίας του κορωνοϊού. Και αυτό είναι απόλυτα δικαιολογημένο, καθώς ήδη από το τέλος Μαρτίου 2020 – οπότε και διενεργήθηκε η έρευνα πεδίου του Μαρτίου 2020 στους καταναλωτές – το 43% των ερωτηθέντων δήλωναν ότι είχε μειωθεί το εισόδημά τους, το 27% δήλωναν ότι είχε ανασταλεί η εργασία τους ή είχαν απολυθεί και επίσης το 27% δήλωναν ότι είχε μειωθεί η εργασία τους και είχαν λιγότερη δουλειά.

Η εικόνα αυτή συνεχίζεται σε σημαντικό βαθμό ακόμα και σήμερα (Μάρτιος 2021), σε ηπιότερο μεν βαθμό αλλά φαίνεται ότι αποκτά πλέον πιο μόνιμα χαρακτηριστικά: το 15% δηλώνουν σήμερα ότι βρίσκονται ή βρέθηκαν σε καθεστώς προσωρινής απόλυσης ή διαθεσιμότητας ή αναστολής εργασίας, το 12% δηλώνουν ότι έχει μειωθεί το εισόδημα του νοικοκυριού εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, το 9% δηλώνουν ότι έχει μειωθεί η εργασία τους ή έχουν λιγότερη δουλειά και το 5% ότι έχουν απολυθεί ή έχει ανασταλεί η εργασία τους.

Συνολικά, διαφαίνεται μια σταθεροποίηση των συνεπειών της πανδημίας σε αισθητά χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με όσα καταγράφονταν τον Μάρτιο και τον Σεπτέμβριο του 2020, αλλά οι καταναλωτές δείχνουν σημαντική επιφύλαξη για τον χρόνο επαναφοράς στην «κανονικότητα» και στα προ της πανδημίας δεδομένα (η πλειοψηφία την τοποθετεί από το 2022 και μετά), κάτι που συμβάλει στην εμφάνιση ισχυρής διστακτικότητας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών και την αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον.

Ειδικότερα, οι καταναλωτές του Νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:

  • Σταθερά αρνητική αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών για το διάστημα που προηγήθηκε (σε σχέση με τον “Σεπτέμβριο 2020”), αλλά σαφή μείωση της απαισιοδοξίας για την περαιτέρω εξέλιξή της, καθώς μειώνεται περαιτέρω το ποσοστό όσων αναμένουν επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης του νοικοκυριού τους (από 38% τον Σεπτέμβριο του 2020 στο 27% σήμερα), ενώ η πλειοψηφία πλέον (47%) αναμένουν σταθεροποίηση της οικονομικής τους κατάστασης κατά το επόμενο 12μηνο.
  • Εκτινάσσεται περαιτέρω στο 88% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώθηκε πολύ ή αρκετά κατά το προηγούμενο 12μηνο (από 66% τον Σεπτέμβριο του 2020). Παράλληλα, παραμένει σε πολύ υψηλό επίπεδο το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας θα επιδεινωθεί κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (55% έναντι αντίστοιχου ποσοστού 63% τον περασμένο Σεπτέμβριο 2020).
  • Οι καταναλωτές στο Νομό Θεσσαλονίκης εκτιμούν ότι οι τιμές καταναλωτή σταθεροποιήθηκαν κατά το τελευταίο 12μηνο (σε ποσοστό 46% από 53% τον περασμένο Σεπτέμβριο) ενώ το ποσοστό όσων διαπίστωσαν κάποια αύξηση αυξήθηκε στο 43% (από 34% τον περασμένο Σεπτέμβριο). Παράλληλα, υπάρχει σταθεροποίηση του ποσοστού των καταναλωτών που πιστεύουν ότι οι τιμές καταναλωτή θα παραμείνουν περίπου ίδιες κατά το επόμενο 12μηνο (41% σε σχέση με 44% τον Σεπτέμβριο του 2020).
  • Εξαιρετικά απαισιόδοξοι εξακολουθούν να εμφανίζονται οι καταναλωτές όσον αφορά την εξέλιξη της ανεργίας, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία πιστεύει πως τα επίπεδα της ανεργίας θα αυξηθούν «πολύ» ή «λίγο» (71% συγκριτικά με 83% τον Σεπτέμβριο του 2020), ενώ ταυτόχρονα αυξάνονται αρκετά αυτοί που πιστεύουν πως τα επίπεδα της ανεργίας θα μειωθούν τους επόμενους 12 μήνες (17% έναντι 8% τον Σεπτέμβριο του 2020).
  • Σχετική στασιμότητα παρουσιάζει ο δείκτης αξιολόγησης της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών (14% θεωρούν την συγκυρία κατάλληλη για σημαντικές αγορές, όπως έπιπλα, ηλεκτρικές/ηλεκτρονικές συσκευές κτλ, έναντι 13% τον Σεπτέμβριο του 2020), παραμένοντας όμως σε πολύ αρνητικό έδαφος. Εικόνα βελτίωσης αλλά παραμονής σε αρνητικό έδαφος καταγράφεται και στο δείκτη πρόθεσης για την πραγματοποίηση τέτοιων αγορών στο μέλλον.
  • Σταθεροποιείται η πρόθεση για αποταμίευση σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2020), ενώ μειώνεται οριακά το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι “τρώνε από τα έτοιμα” αναλώνοντας τις αποταμιεύσεις τους ή χρεώνονται όλο και περισσότερο (23% από 26%) και αυξάνεται στο 52% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι τα φέρνουν ίσα – ίσα με τα εισοδήματά τους (49% το αντίστοιχο ποσοστό για τον Σεπτέμβριο 2020).
  • Σταθεροποιείται η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στο Νομό Θεσσαλονίκης, με το 7% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι είναι πολύ ή αρκετά πιθανό να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά αυτοκινήτου (8% τον Σεπτέμβριο 2020).
  • Σταθεροποίηση καταγράφεται, επίσης, στην πρόθεση αγοράς ή ανέγερσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (από το 4% τον Σεπτέμβριο 2020 στο 5% σήμερα) αλλά σημαντική αύξηση της πρόθεσης ανακαίνισης ή επισκευής-βελτίωσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (από 9% τον Σεπτέμβριο 2020 στο 16% σήμερα), ενδεχομένως και λόγω της υλοποίησης του νέου κύκλου του προγράμματος «Εξοικονομώ».

Δείτε περισσότερα >>

logo podas

About the author

OM Newsroom

Σχολιάστε το άρθρο

Γράψτε εδώ το σχόλιο σας